Wednesday, January 6, 2010

Pass Time

Mesti tak best kan kalau baca blog seseorang tanpa mengetahui latarbelakang seseorang tu kan??? So aku nak cerita sikit pasal masa silam aku so that ape yg aku tulis selepas post ini adalah present event. Hehehehe..

Kisah hidup aku bermula pada 6 Mac 1984, 0747H di Segamat, Johor.. Ape ade pada hari ni yer??? Actually aku lahir hari tu... Masa kecik2 sebelum sekolah tadika tu, aku ni gemuk tau.. Disukai ramai lagi.. Maybe sebab aku lemak berkrim kot...



Masa kecik lagi aku dah ade beberapa bende yg aku minat. 1st sekali aku minat pasal ketenteraan.. Tak tau la kenepe aku minat bidang tu. Kecik2 dulu aku selalu tengok cerita "Bukit Kepong" lakonan Jin Shamsudin. Setiap hari aku akan tengok cerita tu.. Sampai sepupu (Kak Nimah) yg jaga aku surukkan la video tape Bukit Kepong tu.. Ade jugak die suruh ayah aku bawah jer VHS player tu pi Penang so that die boleh tengok TV tak yah nak tengok bukit kepong tu.

Ade lagi satu yg aku suka ialah menyanyi. Tapi yg pelik tu aku nyanyi satu lagu jer; Fantasi Bulan Madu nyanyian Search.... Macam pro tu.. Siap pakai tali skipping menyanyi atas kerusi tu... Konon2 macam pentas konsert la tu.... Siap tarik lagi.... Nasib baik la dulu tak de video recorder lagi, kalau tak korang semua boleh tengok aku nyanyi live hari ni....

Semasa aku berumur 5 tahun, aku berpindah ke Melaka. Kat Melaka aku duk ngan nenek kat kampung. Best giler duk ngan nenek. Dulu nenek aku bela kambing. So tiap2 hari aku ngan nenek aku pi kejar kambing. Fit orrr kejar kambing. Ni bukan kambing dalam reban ni.. Kambing ni lepas satu kampung.. Kalau pikir balik sekarang tak tau la sehari aku berjalan berapa kilometer nak cari kambing jer.. Perhhhh...

Kat kampung bermula kisah seorang kampung boy ni... Aku masuk sekolah... Ramai kawan kawan kat kampung.... Kat kampung banayak mengajar aku erti kehidupan.. Kat sini la terbentuk displin dan sikap dalam diri aku.. Kat kampung kami hanya hidup dengan cara yg sederhana.... Tak terdedah dengan dunia luar sangat... Tak de Video game, komputer dan segala yg hi-tech la... Kat kampung aku main gasing, galah panjang, baling selipar, tentu korang semua tak pernah main kan???

Masuk sekolah menengah aku pindah kat umah aku yg sekarang ni... Mase ni aku dah sekolah kat pekan Alor Gajah, Melaka... Terdedah la sikit.... Aku ni nak kire belajar boleh la tahan.. tapi aku tak pernah berpeluang nak masuk sekolah berasrama.. Maybe ade hikmah nyer kot nak jaga mak ngan ayah aku kat kampung.... Sehinggalah aku habis SPM baru la aku berpeluang berdikari sendiri...



Selepas habis SPM aku di offer masuk MMU. Kat sane aku amik Engineering.. Aku appy la scholar TM, dapat la pulak.... Kalau kat MMU tak de scholar boleh botak kepala mak ayah dibuatnya.. Kat sini banyak mengajar aku erti kehidupan.. Masa aku study, semua bende aku kene buat sendiri.. Kat sini banyak mengajar aku berdikari.. Habis jer aku belajar aku dapat offer masuk TM mengikut syarat2 dalam kontrak scolar aku tu...

So sekarang ni aku dah 2 tahun kerje dengan TM. Best jugak kat TM ni.. Tapi kerja aku agak mencabar la.. Maybe nanti aku buat post untuk kerja aku ni.. Hehehehe..

Ok la.. Maybe sampai disini dulu.. Pasni semua akan jadi present time..

Happy surfing :)

1 comment:

  1. tau..en dna ni suke nyanyi..slalu dgr sore die dalam keter..hihihi

    ReplyDelete